tiistai 12. toukokuuta 2015

Minun strategiani Suomelle.

Moro,

Nyt vaalien jälkeen tuli sellainen tunne, että kirjoitan vähän pidemmän tekstin kuin facebook statuksen yhteiskunnallisista asioista. Erilaiset strategiat ja ehdotukset tuntuu olevan kuumaa tavaraa niin ajattelin laatia omani. Ensiksi on hyvä kertoa ja kerrata lähtökohdat miten minä asiat näen jotta teksti avautuisi oikealla tavalla.

Suomen talous, tiivistetty oppimäärä.

Suomessa on yksityinen sektori joka tarkoittaa sitä, että meillä on yksityisiä organisaatioita joissa ihmiset tekevät jotain minkä toiset ihmiset ostavat joko kotimaassa tai ulkomailla. Organisaatiot eli työnantajat sitten palkkaavat ihmisiä eli työntekjöitä töihin ja yleensä kerran kuussa siirtävät summan x rahaa työntekijän pankkitilille, kun työntekijä on vienyt työnantajalleen verokortin. Tämän jälkeen valtion mandaatilla toimivat organisaatiot, kuten verottaja ja vakuutusyhtiöt lähettävät yritykselle lakisääteisiä maksuja eli laskuja summalla y. Vakuutusmaksujen suuruudet riippuvat työn vaarallisuudesta ja tuloveron määrä on tunnetusti progressiivinen eli mitä enemmän haluat työntekijää palkita, sitä ahneemmaksi käy valtio. Eläkevakuutusmaksut ovat "tasaveroja". Huomaatte varmaan, että en puhu yksityishenkilöistä veronmaksajina, koska tämä on sosialistien luoma illuusio vailla todellisuuspohjaa. Työntekijä vie yritykseen verokortin ja yritys hoitaa loput. Tulovero ei eroa laskuna juurikaan muista valtion lähettämistä laskuista ja bruttopalkka jonka näet verotustodistuksessa on sellainen kiva luku joka innostaa yhtä ja harmittaa toista, mutta ei se mitään oikeaa yksityishenkilön omaisuutta ole.

Mikäli yritys selviää tästä laskujen ensimmäisestä aallosta plussalle, palkitaan siitä niin, että valtio ottaa voitosta yhteisöveron ja jos tämän jälkeen vielä yrityksen omistaja saa jotain jaettua itselleen esimerkiksi osinkoina otetaan siitä toiseen kertaan pääomaveron muodossa.

Tämän jälkeen yrityksessä työskentelevät ihmiset ostavat sitten nettopalkastaan hyödykkeitä joista maksetaan enemmän tai vähemmän arvonlisäveroa tai muita kulutusveroja. Jos ostat viinaa, röökiä ja polttoainetta, kuulut suurimpaan hyväntekijäryhmään, koska et oikeastaan maksa muuta kuin veroja ja kuolet nuorena jolloin sinulle ei tarvitse maksaa eläkettä ja työnantajasi maksamat eläkemaksut voidaan jakaa muille. 

Ennen siirtymistä julkiselle puolelle on hyvä tiedostaa tärkeä ero yksityisen ja julkisen puolen työllä. Yksityisen sektorin työ on markkinaehtoista eli ostajat määräävät kuinka paljon työtä ja sen tuloksia hankitaan ja kaikki yritykset ja sen työntekijät altistuvat suoralle ostajien arvionnille jonka lopputulos sitten tunnetaan akateemisen kommunistitohtorin nemesiksenä, markkina-arvona.

Tässä on myös erinomainen tiivistelmä laskupinosta jonka yritykset saavat(valtion tuotot ovat yrityksien menoja): https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tilastot/Verotuotot/

Eli valtion asettamat rasitteet ovat melkoiset, mutta tottakai hyvinvointi ja turvallisuus maksaa. Suurimman menoerän muodostavat lääkärien, opettajien, poliisien yms. palkat ja aika massiivinen eläkevakuutusjärjestelmä(joka toki myös tuottaa). Rasitteet ovat jopa niin suuret, että yrityksiltä ei pystytä keräämään riittävästi maksuja ja vaikka yhdistetään valtion omistuksien tuotot niin silti ei raha riitä. Tällöin otetaan paljon uutisissa puhuttua velkaa valtiolle jolla alijäämä sitten paikataan. 

Tässä vaiheessa on ehkä hyvä kerrata mitä tarkoittaa toinen epähumaaniksi tituleerattu termi eli "nettoveronmaksaja". Tämä on varsinkin akateemisessa maailmassa inhottu käsite, koska jos käyt peruskoulun, lukion ja yliopiston jonka jälkeen työllistyt julkiselle sektorille ja saat eläkettä hautaan saakka, et pääse koskaan tähän ryhmään, koska koko koulutus ja palkka maksetaan joko lähettämällä laskuja yrityksiin tai velkaannuttamalla valtiota. Eli jos yksityisellä sektorilla työskentelevät ihmiset elävät illuusiossa verojen maksun suhteen, niin julkisella puolella ei ole mitään maksajia, on vaan saajia eli kaikki osuudet palkasta eläkevakuutusmaksuineen, veroineen ja nettopalkkoineen on otettu laskuttamalla yrityksiä markkinaehtoisesta työstä. 

Onneksi on olemassa keynesiläinen taloustiede, jolla tarkoitetaan sitä, että ei oikeastaan tarvitse tehdä mitään järkevää koska vaikka palkkasi on kuluerä, kun tuhlaat sen niin kotimainen kysyntä kasvaa ja yksityisen sektorin tulot myös. Eli näin luodaan autokauppiaista ja shampanjan-tuonti firmojen omistajista verovaroilla miljonäärejä. Tämä oli sitten kärjistystä, mutta toivottavasti ymmärsitte pointin. Kuulostaa hölmöltä ja on vielä paljon hölmömpää, koska turhasta virasta tienattu raha tarkoittaa aina esimerkiksi vientiteollisuuden heikentynyttä kilpailukykyä, koska ilman sitä tai tätä virkaa olisi mahdollistaa sakottaa yrityksiä vähemmän mikä taas mahdollistaa paremmat palkat työntekijöille, suuremmat voitot omistajille tai vaihtoehtoisesti investointeja yritystoiminnan laatuun joilla on taas aina jonkinnäköinen positiivinen odotusarvo kasvuun.

Vientiteollisuudesta puhutaan usein maksajana ja se johtuu siitä, että Suomi on viiden miljoonan ihmisen kansa ja maapallolla on seitsemän miljardia ihmistä. Tämä tarkoittaa sitä, että jos teet täällä jotain ja viet maailmalle on siellä ihmisissä mitattuna 1 400-kertainen markkina. Tästä syystä myös liiketoiminnan koko ja tarvittava työvoima on yleensä ulkomaankauppaa käyvissä yrityksissä suurempaa. Eli ei vientibisnekset ole mitenkään arvokkaampia, mutta reaaliteeteista johtuen Suomen kaltaista systeemiä ei voida muuten rahoittaa kuin onnistumalla viennissä.  

Eli yhteenvetona voisi sanoa, että minusta pitäisi rankoa niitä ketkä elättää vähemmän ja valtakunnallisen strategian pitää tähdätä viennissä onnistumiseen. Seuraavaksi siirrytään sitten siihen jännittävään osuuteen eli mitä tässä kannattaa tehdä?

Jokaisen hyvän strategian taustalla on selkeät tavoitteet ja selkeät tavoitteet tarvitsevat oikeat mittarit.

Tässä vaiheessa ei voida välttää omien arvojen sekoittumista strategiaan ja toimenpiteisiin joten tässä on minun visio. Minä kannatan yhteiskuntaa, jossa kerätään yrityksiltä lakisääteisiä maksuja joilla maksimoidaan yksilön mahdollisuus onnellisuuteen turvamaalla seuraavat asiat:

1) Fyysinen- ja henkinen terveys,
2) Sivistys.
3) Vapaus.

Ja nimenomaan tässä järjestyksessä. Perustelen tätä niin, että jos sinulla on mielenterveysongelma tai kasvain päässä, niin et pysty nauttimaan mistään etkä tekemään mitään tuottavaa joka tapauksessa eli ensin on hoidettava ihminen kuntoon ja sitten tulee kaikki muu. Tämä on myös elinehto yrityksille, koska terve työvoima on kaiken menestyksen kulmakivi. 

Toiseksi sivistys johon sisällytän koulutuksen, itsenäisen ajattelun ja itsetuntemuksen ja perustelen tätä niin, että vaikka olisi vapautta niin jos ihmisen sivistystaso ei riitä ymmärtämään, että miksi tulee toimia sekä itsensä että yhteisön hyödyksi ei vapaudesta välttämättä seuraa toivottuja tuloksia.

Ja kolmanneksi tietysti suuri määrä vapautta päättää omista rahoistaan ja asioistaan, toivoen että yksilö jolla on vapautta myös ymmärtää miten sitä tulisi käyttää. 

Toimenpiteet

Kaikki on kuitenkin utopiaa niin kauan kuin meillä ei ole riittävästi kannattavia ja kasvavia yrityksiä. Ja nyt sitten siihen, että mitä minä muuttaisin, jotta tilanne olisi toinen. Ylivoimaisesti suurin ongelma Suomessa yrityksien kannalta on, että lakisääteisiä maksuja on valtava määrä ennenkuin tiedetään, että onko mitään jäämässä viivan alle vai ei. 

1) Työaikalainsäädäntö muutettava aivan täysin ja kaikki viikonloput/suurin osa juhlapyhistä poistettava ja siirryttävä 365-päiväiseen vuoteen 7-päiväisen viikon sijaan ja työnantajien pitää saada vapaasti työntekijöiden kanssa sopia työajasta.

2) Työstä aiheutuvia lakisääteisiä kustannuksia leikattava n. 30%. Minulle on ihan sama onko ne veroja vai vakuutusmaksuja.

3) Yhteisövero poistettava ja siirryttävä malliin jossa maksetaan veroa osingoista eikä investoinneista.


Nämä kaikki ovat muutoksia, mitä ajattelin testata fiktiivisen teollisuusyrityksen yksinkertaistetulla tuloslaskelmalla, koska muutoksien tavoite on saada kasvua ja kannattavuutta yrityksiin, mikäs sen kivempaa kuin spekuloida lakimuutosten potentiaalilla. 

TULOSLASKELMA/ANALYYSI A

Nykytilanne(Yrityksellä on 100 työntekijää, 50 konetta ja vuoden 8760 tunnista yritys laskuttaa keskimäärin 2 500 tuntia per kone, laskutustunnin arvo 80 €/tunti). Lisäksi töitä tehdään perinteisellä 06-22 systeemillä eli kaksi miestä tekee kaksi vuoroa. Viikonloppuna on hankala tehdä hommia, koska kustannukset on suuret ja ylitöitä ei muutenkaan kannata teettää kun työn tuottavuus kärsii. 

Liikevaihto: 10 miljoonaa euroa

Palkkakustannukset: 5,4 miljoonaa euroa(100 työntekijän nettopalkka 24 000 euroa, lisäkulujen osuus 30 000 euroa)

Muut menot: 3,1  miljoonaa euroa

Verotettava tulos: 1,5 miljoonaa euroa 

------

Valtion tulot yrityksestä: tuloksesta 285 000 euroa + työstä 3 000 000 euroa = 3 285 000 euroa

Työntekijöiden muodostama netto-ostovoima: 2 400 000 euroa

Osinkoihin ja investointeihin/kasvuun jäävä pääoma: 1 215 000 euroa


TULOSLASKELMA/ANALYYSI B

Nyt päästään sitten mielenkiintoiseen osuuteen eli arvioimaan potentiaalista kasvua tehtyjen lakimuutosten nojalla. Primääritekijät muutokseen ja kasvuun löytyvät aina yrityksen sisältä eli miten hyvin hommat hoidetaan ratkaisee pääasiassa sen, että miten hyvin pärjätään. Oletetaan, että yritys lakimuutoksista innostuneena päättää hakea kovaa kasvua ja sijoittaja innostuneena tuotto-odotuksen parantumisesta sijoittaa yritykseen kuusi miljoonaa euroa ja viidessä vuodessa hommat on aivan uudessa mallissa.

Ensimmäinen muutos, minkä yritys tekee on että se lisääntyneellä pääomalla panostaa myyntiin ja tuotannon laatuun sekä aikoo uuden työaikalainsäädännön myötä ottaa enemmän irti olemassaolevista koneistaan ja vähemmän työntekijöistään. 06-22 systeemi muutetaan 05-01 ja niin, että kahden vuoron sijaan tehdään kolme vuoroa eli 16 teoreettista laskutustuntia on nyt 20 teoreettista laskutustuntia. Lisäksi viikonloput on poistuneet historian kirjoihin joten myös lauantait ja sunnuntait painetaan töitä, joita nyt on tarjolla koska jälki on parempaa ja ulkomaalaisten kanssa kilpailukin on helpompaa kun työn kustannukset ovat laskeneet merkittävästi. Viisas yrittäjä ymmärtää, että työntekijöitä kannattaa palkita jotta saa parhaat ja pysyvät talossa, joten säästyneestä 10 000 eurosta(-30% lasketut työnantajakustannukset) annetaan jokaiselle työntekijälle 3 000 euron palkankorotus ja 7 000 euroa jää käytettäväksi myyjien palkkaamiseen, tuotannon kehittämiseen ja laskutustuntien hinnan alentamiseen.

Jokaisella koneella on tällä systeemillä 3 000 tuntia enemmän myytävää kapasiteettia(enemmän vuorokaudessa + viikonloput). Oletetaan, että yritys saa myytyä näistä puolet. Jos työaika pysyy suunnilleen samana, tarkoittaisi tämä n. 60 uuden työntekijän rekrytointia.

Yritys viiden vuoden päästä Maunolandiassa:

Liikevaihto: 14 miljoonaa euroa(työtä myydään nyt alemalla hinnalla, 70 euroa/tunti)

Palkkakustannukset: 7,52 miljoonaa euroa(160 työntekijän nettopalkka 27 000 euroa, lisäkulujen osuus 20 000 euroa)

Muut menot: 3,5  miljoonaa euroa(Menot ei juurikaan kasva, mutta laitetaan jotain sähkölaskuun ja konsulteille)

Tulos: 2,98 miljoonaa euroa 

------

Valtion tulot yrityksestä:  työstä 3 200 0000

Työntekijöiden muodostama netto-ostovoima: 4 320 000 euroa

Osinkoihin ja investointeihin/kasvuun jäävä pääoma: 2 980 000 euroa

-------

Johtopäätökset

Itsestäänselvyyksien osastolla päästään toteamaan, että kasvu on oleellista. Onko se realistista? Tämä on sellainen pähkinä purtavaksi, että kaikki joutuvat veikkaamaan koska tulevaisuutta ei voi tutkia paitsi Himanen ja se on kallista. Mutulla sanoisin, että jos yhteisövero poistetaan, työn lakisääteisiäkustannuksia leikataan 30% ja viikonloppujen erikoisasema poistetaan niin kasvuarvio on teknologiasektorille todella maltillinen. Jätin myös tarkoituksella lisäinvestoinnit pois, jotta hahmottuisi kuinka paljon potentiaalista kasvua on jumissa typerien lakien takia. 

Laskin myös suunnilleen kasvun niin, että valtio on nollatilanteessa jolloin hahmottuu että minkälaista kasvua suunnilleen voitaisiin tarvita, jotta valtion ei tarvitse leikata mitään ja muutokset voidaan toteuttaa. Toki todellisuudessa valtio voittaa valtavasti lisääntyneiden arvonlisäverojen yms. kautta.

Lisäksi täytyy muistaa, että jos leikataan julkiselta ja työllistytään yksityiselle on hyöty tuplana, koska menopuolelta lähtee ja tulopuolella saadaan. Tämä on hyvin tärkeä asia ymmärtää leikkaamisessa, että jos ihmisistä tehdään työttömiä ja alkoholisteja ei siinä voiteta mitään, mutta jos vienti kasvaa ja pystyy työllistämään ihmisiä on tilanne aivan toinen.

Arvioin myöskin sektoria jonka tunnen hyvin eli heijastelin tuossa vähän mitä voisi konepajateollisuudessa muutokset tarkoittaa, en rohkene arvioimaan muutoksia muualla, mutta tuskin on ainoa toimiala mikä saisi muutoksista valtavan piristysruiskeen.

Muutokset ovat radikaaleja, koska tilanne minusta vaatii kovia ja järkeviä päätöksiä. Esimerkiksi yhteisöveron poistaminen yksinään ei välttämättä toisi haluttuja tuloksia, kun yritykset kamppailee kannattavuuden kanssa ja jos tulee turpaan niin se on sama onko yhteisövero 6% vai 84%. Sitä maksetaan joka tapauksessa 0 euroa. Yhteisöveron poistamisen suurin hyöty tulee minusta lisääntyneinä ulkomaisina sijoituksina mikä näkyy sitten yhteiskunnassa hyötyinä vasta vuosien päästä. 

Haluan vielä muistuttaa ihmisiä erittäin typerästä "Supercell-logiikasta" eli koska supercell pärjäsi niin mitään ongelmaa ei ole. Ensinnäkin, parhaiden tutkiminen on todella vaarallista, koska siitä voidaan päätellä, että tietyissä olosuhteissa tietynlaisella konseptilla menestyttiin. Eli ei oikeastaan mitään. Se, mitä helpotukset yrityksille antavat on aikaa. Aikaa heikoille kehittyä kohtuulliseksi, kohtuullisten hyviksi, hyvien erinomaisiksi ja lopulta erinomaisten parhaaksi. Niin kauan kuin yritys on olemassa, se altistuu jollakin todennäköisyydellä läpimurtoon eli löytää sijoittajan, keksii paremman konseptin tai tekee sen ratkaisevan huippurekryn. Työeläkeyhtiöt ja verottaja ovat suurimpia konkurssiin hakijoita eli palkoista maksamatta jääneet maksut tai verot lopettavat yrityksen, jonka jälkeen yritys ei varmasti voi menestyä. Maksut joita peritään ennen ansaitsemista. Se on typerää, epäloogista ja kaikille vahingollista. 

Jos tekstissä on virheitä, se johtuu siitä että pidän enemmän meuhkaamisesta kuin työni tarkastamisesta. Jos jaksan niin kirjoitan erikseen siitä miten julkinen sektori pitäisi laittaa remonttiin ja rahat käyttää paremmin, tämä kirjoitus kertoi miten se saadaan maksettua.

Kohta on kesä,
Terveisin OMM








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti